Tlf.: 64 98 98 70

post@dtklinikk.no

 

 

© 2016 DT-Klinikk AS

 

Følg oss på sosiale medier

Kontakt oss for mer informasjon

Åpningstider sentralbord

Mandag:

Tirsdag: 

Onsdag: 

Torsdag:

Fredag:  

 

Vi har dag- og kveldstimer

  • Grey Facebook Icon

 

09-15

09-17

09-15

09-15

07-14

 

 

DFI SKADEFRI

Drøbak Tverrfaglige Klinikk er medisinsk støtteappatat til A-lagene i DFI Fotball og ønsker samtidig å være en viktig bidragsyter til barne- og ungdomsidretten lokalt. På vår facebookside gir vi råd og tips til trenere om behandling og forebygging av idrettsskader

REHABILITERING / OPPTRENING ETTER SKADE

Når vi først har fått en skade, så er det viktig at vi trener det opp igjen på riktig måte slik at vi blir best mulig beredt for tilbakegang til trening og kamp. Slurver man på dette feltet så er risikoen for ny skade stor. Det er derfor viktig at man trener riktig i samråd med helsepersonell og treneren sin. Vi er opptatt av at man skal delta på trening/aktivitet selv om man er skadet, men det kan være vanskelig å vite hva man kan / ikke kan gjøre. Ta kontakt med oss.

Eksentrisk trening av kne
(Hopperkne / Jumper's knee)
Eksentrisk trening av legg
(Smerter i akilles, hæl og legg)

LYSKESTREKK

lyskestrekk er forholdsvis vanlig skade hos fotballspillere

Det er svært viktig å styrke den skadede muskulaturen etter en strekkskade. Programmet bør utføres i 8-10 uker, selv om man er symptomfri. Implementer gjerne noen av disse øvelsene i den daglige treningen for å forebygge lyskestrekk. Programmet utføres i samråd med fysioterapeut

HOPPERKNE / JUMPER'S KNEE

Treningsprogrammet innebærer ettbens knebøy på et 25 graders skråbrett, med vekt på den eksentriske delen av bevegelsen. De to daglige øktene kan gjøres hjemme på soverommet og tar bare 5-10 minutter å gjennomføre. Den eksentriske delen av øvelsen utføres med det kneet du har vondt i, og så avlaster du med det friske kneet når du går opp. Du skal altså helst bare belaste det skadede kneet mens du går ned. Dersom du har hopperkne på begge sider må du gå opp på begge bein for å fordele belastningen, og i tillegg hjelpe til med armene (sett f. eks. en stol på hver side).

AKILLES / BEINHINNE / HÆLSMERTER

Tåhev - eksentrisk trening av legg. Brukes til opptrening av akillesplager, beinhinnebetennelse og severs syndrom i samråd med fysioterapeut

  • To daglige treningsøkter – morgen og kveld

  • Hver økt med 3 x 15 repetisjoner med strakt kne og 3 x 15 repetisjoner med lett bøyd kne - med en kort pause mellom seriene

  • Når du kan gjennomføre treningen i noen dager uten vesentlig smerte eller ubehag, økes belastningen med 5 kg (bruk vannflasker i en ryggsekk)

Please reload

MEDISINSK STØTTEAPPARAT
Henning Eliassen
Fysioterapeut
Niclas Lundmark
Niclas er muskelterapeut, men også turntrener og kurslærer i Norges Gymnastikk og turn-forbund. Han brenner for basistrening og sier: "man må være trent for å trene"
Stig Midtfjeld
Kiropraktor
Show More