DRY NEEDLING

Dry needling, eller triggerpunktbehandling med nåler, er en behandlingsteknikk der terapeuten fører en tynn nål inn i triggerpunkter i pasientens muskulatur. Triggerpunkter er lokale spenninger eller knuter i muskulatur, og man antar at dette er en vesentlig bidragsyter til muskelsmerter og nedsatt funksjon i en muskel.Dry needling er en trygg og effektiv metode for behandling av stramme muskler i hele kroppen.

Gjør behandlingen vondt?

Dry needling av frisk muskulatur gjør ikke vondt. Ofte opplever man en «twitch», eller et «hopp» i muskulaturen når nålen treffer et triggerpunkt. Dette hoppet kan gi kortvarig smerte, som forsvinner når behandlingen av punktet er ferdig. Det er disse områdene vi ønsker å treffe, så en slipper ikke unna litt ubehag ved nålebehandling.

Behandlet muskulatur føles ofte støl etter behandling, i alt fra et par timer til en-to dager. Dette er en normal fysiologisk reaksjon, som går over av seg selv. Det er ikke farlig å bruke behandlet muskulatur selv om den føles støl.

Finnes det bivirkninger?

Behandlingen er uten alvorlige bivirkninger. Dersom behandlingen utføres av utdannet helsepersonell, er sannsynligheten for bivirkninger ekstremt liten. Våre terapeuter er godt utdannet, og holder seg unna risikosoner i kroppen.

Noen kan i enkelte tilfeller oppleve kvalme eller svimmelhet underveis eller etter behandling. Dette er raskt forbigående og kan oppleves som ubehagelig, men er ikke farlig.

Tradisjonell kinesisk akupunktur vs. dry needling

Dry needling må ikke forveksles med akupunktur. Man bruker samme type nål, men der stopper også likhetene.

Akupunktører er utdannet med bakgrunn i kunnskap fra kinesisk tradisjonell medisin. Dry needling baserer seg på en vestlig medisinsk tankegang, der man tenker at man behandler muskelspenninger og utføres hos noen av våre fysioterapeuter. Vi har for tiden ingen som utfører tradisjonell kinesisk akupunktur.