Tlf.: 64 98 98 70

post@dtklinikk.no

 

 

© 2016 DT-Klinikk AS

 

Følg oss på sosiale medier

Kontakt oss for mer informasjon

Åpningstider sentralbord

Mandag:

Tirsdag: 

Onsdag: 

Torsdag:

Fredag:  

 

Vi har dag- og kveldstimer

  • Grey Facebook Icon

 

09-15

09-17

09-15

09-15

07-14

 

 

AKTIVITETSTEIPING AV IDRETTSSKADER

DFI SKADEFRI

Drøbak Tverrfaglige Klinikk er medisinsk støtteappatat til A-lagene i DFI Fotball og ønsker samtidig å være en viktig bidragsyter til barne- og ungdomsidretten lokalt. På vår facebookside gir vi råd og tips til trenere om behandling og forebygging av idrettsskader

Henning Eliassen
Fysioterapeut
Niclas Lundmark
Niclas er muskelterapeut, men også turntrener og kurslærer i Norges Gymnastikk og turn-forbund. Han brenner for basistrening og sier: "man må være trent for å trene"
Stig Midtfjeld
Kiropraktor
Show More
MEDISINSK STØTTEAPPARAT

Hvis du har vært rask med akuttbehandlingen av din ankelskade slik at blødningen i leddet er liten, er det det stor sjanse for at du reduserer smerter og stivhet. Da vil du kunne trene etter bare noen få dager. 

Vær klar over at ankelen likevel ennå ikke er fult restituert. Ankelkontroll og balanse kan være betydelig redusert. Risikoen for en ny ankelskade er derfor stor i opptreningsperioden. Det anbefales å teipe ankelen eller bruke en ortose (støtteskinne, se bilde) for å beskytte ankelen. Når du begynner å stole på ankelen din kan du kombinere balanse- og koordinasjonsøvelser også uten teip eller skinne.

Ankelstøtte beskytter de med tidligere overtråkkskader 

Undersøkelser viser at ankeltape/ortoser har en overbevisende forebyggende effekt hos de som sliter med gjenntatte overtråkk. 

Grunnen til at ankelbeskyttere ikke er så effektive til å hjelpe utøvere uten tidligere skader kan være at de virker gjennom å stimulere ankelkontroll og styring slik at man ikke lander skjevt, og ikke primært gjennom å gi mekanisk støtte hvis først uhellet er ute.

Ankelstøtte bør brukes i hvert fall inntil et hensiktsmessig program med balansetrening er gjennomført, det vil si minst 10 uker trening. Enkelte mener at teip eller ortose bør brukes i 6-12 måneder etter en akutt ankelskade.

Nyere undersøkelser viser at bruk av teip eller ortose neppe innebærer noe prestasjonstap i forhold til spenst eller hurtighet. Utøvere må imidlertid informeres godt om viktigheten av å bruke støtte inntil full funksjon er oppnådd. 

Teip eller ortose?

Mange undersøkelser har sammenliknet teip og ortoser for å finne ut hva som er den beste måten å beskytte ankelen på. 

Selv om teip gir best støtte umiddelbart etter at den er lagt, så slakkes den fort og etter en stund gir ortosen bedre støtte. Ortoser kan også lett strammes under en kamp eller trening dersom det skulle være nødvendig. 

Andre fordeler med ortoser er at de gir mindre hudirritasjon og at de i lengden er billigere enn teip (dyrere i innkjøp, men dette spares fort inn hvis man skal tape over lengre perioder).

NB!

Teip og ortose erstatter ikke trening med balanseøvelser! Balanse- og koordinasjonsøvelser for ankelen er viktig for å stabilisere ankelleddet slik at det fungerer optimalt i idretten og beskytter ankelleddet mot gjentatte overtråkk.

Kilde: Skadefri.no

Ankel aktivitetstape

Teiping etter ankelovertråkk

Teip eller ortose kan være et viktig forebyggende tiltak, men teip og ortose erstatter ikke trening med balanseøvelser! Balanse- og koordinasjonsøvelser for ankelen er viktig for å stabilisere ankelleddet slik at det fungerer optimalt i idretten og beskytter ankelleddet mot gjentatte overtråkk.

Ankel aktivitetstape med kinesiotape

Kne - stabilitet med kinesiotape

Teiping av akilles og hælsmerter med kinesiotape

akilles, severs

Please reload

Funksjonell ankelteiping plakat